Tim började på FörsäkringsGirot 2017 och jobbar i kundserviceteamet som dagligen hjälper FörsäkringsGirots kunder med deras olika utmaningar. Innan Tim började på FörsäkringsGirot har han arbetat inom många olika serviceyrken med allt ifrån försäljning till utbildning och ekonomi.

Tim har ett brinnande intresse för IT, datorer och teknik och att bli expert i FörsäkringsGirots administrativa system COINS ser han som en rolig utmaning.

Hur kommer det sig att du valde att arbeta på FörsäkringsGirot?

Jag hade ingen bild av FörsäkringsGirot innan jag började jobba här. Min sambo arbetar i samma bransch och har en bra uppfattning om företaget och jag hade en bra magkänsla.

Jag har hos tidigare arbetsgivare arbetat med att hjälpa konsumenter i en B2C (business to consumer) relation och var redo att arbeta med en annan typ av service i en B2B (business to business) relation. Min uppfattning är att det blir en annan typ av relation när man inte fattar beslut åt sig själv utan beslut för det företag man representerar som ofta har en betydligt större påverkan för fler människor. Det är nytt för mig och det känns spännande att bygga långsiktiga relationer med våra kunder.

Vad är den största utmaningen med ditt jobb?

Största utmaningen är att ta in så mycket information som möjligt på kort tid. Jag behöver se till att jag har en bra bredd i min kompetens för att kunna möta kundernas efterfrågan. Jag vill verkligen lära mig allt om COINS och målet är att bli en specialist på systemet.

Utmaningar i min vardag kan till exempel vara att prioritera. Det är jätteviktigt att våra kunder får bra service och jag tar stort ansvar för att se till att kundservice återkopplar till kunderna med lösningar på deras utmaningar snabbast möjligt.

Vad har varit det roligaste uppdraget hittills på FörsäkringsGirot?

På mina tidigare arbetsplatser har jag aldrig upplevt den gemenskap som finns hos kollegorna på FörsäkringsGirot. Det är roligt att få uppleva lagarbete på riktigt och det sociala umgänget får man både under och utanför arbetstid. Jag har även börjat spela innebandy en dag i veckan efter jobbet med kollegorna vilket är jättekul.

Viktigt är också att nämna den kompetensutveckling jag får genom att byta bransch och möjligheten att arbeta inom B2B. Jag lär mig ett nytt system samtidigt som min personliga utveckling i ny roll på ny arbetsplats påverkas positivt.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

Jag börjar alltid med att följa upp gårdagen för att sen börja planera och prioritera vad som ska göras. Finns tid över så kollar jag om det finns andra kollegor som jag kan avlasta. Det är svårt att veta hur många samtal och ärenden man förväntas ta emot under en dag men när det är lite lugnare dagar försöker jag följa upp ärenden som inte är stängda.

Jag upplever att det är väldigt högt i tak på FörsäkringsGirot och att komma med förbättringsförslag som kan underlätta för oss och våra kunder fångas upp på både morgonmöten och veckoavstämningarna. Vi försöker verkligen arbeta proaktivt i våra kundrelationer och komma med förbättringsförslag som kan underlätta kundernas vardag.

När jag inte är på jobbet så umgås jag med min sambo, mina barn, familj och vänner. Jag har ett stort intresse för mat, dryck och datorspel som jag tävlar i på fritiden. Jag producerar och skriver musik och är en kreativ person som gillar att skapa. Sport är kul och jag håller på med lite allt möjligt som till exempel hockey och fotboll. Jag bor i Solna och läser science fiction böcker och älskar film.

Tim Wreigård