Jag tycker att man ska synliggöra den totala ersättningen om det är på lönespecen eller i en förmånsportal så att man tydligt visar vad arbetsgivaren betalar.

På Volvo Cars är personalen aktiva i sina förmåner. Genom att mäta och analysera besöken i förmånsportalen får de insikter om vad de behöver förbättra men blir också medvetna om skillnaderna mellan olika arbetsgrupper och vad som intresserar dem.

Christina Munk-Hemberg arbetar med Pensioner och Förmåner hos en av Sveriges största arbetsgivare, Volvo Cars. Hur tänker hon när de ska kommunicera förmånerna till sina anställda, finns det något rätt eller fel eller handlar det mest om tajmingen?

På Volvo Cars är personalen aktiva i sina förmåner. Genom att mäta och analysera besöken i förmånsportalen får de insikter om vad de behöver förbättra men blir också medvetna om skillnaderna mellan olika arbetsgrupper och vad som intresserar dem. Men vart går gränsen vad en arbetsgivare ska hjälpa sina anställda med och vad kan de anställda förvänta sig?

Gör inte medarbetarna en björntjänst genom att göra allt åt dem. Få dem att tycka att pensioner är kul och inte krångligt. Arbetsgivare kommer och går men pensionen består.

Följer er arbetsgivare med er till banken? Den tanken brukar motivera mig att fortsätta engagera medarbetarna i sina tjänstepensioner. Jag vet att banktjänstemän idag erbjuder pensionsrådgivning privat och att de gärna hjälper sina kunder med flytt och förvaltning av pensionskapital. Att se till att du själv kan avgöra vad som är ett bra eller mindre bra erbjudande och att ha koll på sina försäkringar om det händer något driver mig att inte ”curla mina anställda”. Att ha koll på sin totala ersättning inklusive tjänstepensionen är varje persons egna ansvar. Många gör det så komplicerat. Jag brukar säga att det är ett sparkonto för pensioner. Det kommer med lite andra villkor bara än ett vanligt sparkonto konstigare än så är det inte, berättar Christina Munk-Hemberg.

Vad har du för tips till företag som vill göra en förändring och jobba med employer branding och tjänstepensionerna.

Jag tycker att vi ska avdramatisera tjänstepensionen och allt det som är laddat i ordet och kalla det för ett sparande. Jag tycker att man ska synliggöra den totala ersättningen om det är på lönespecen eller i en förmånsportal så att man tydligt visar vad arbetsgivaren betalar.

Jag loggar in på Collectum för att hantera mina ärenden som arbetsgivare men sen loggar jag också in som mig själv för att se vad mina kollegor ser. Samma gäller för minpension.se. Det ger mig en förståelse för vad vi som arbetsgivare ibland behöver komplettera med, avslutar Christina Munk Hemberg.

Är du nyfiken på hur Volvo Cars kommunicerar medarbetarnas totala ersättning? Hur många arbetare respektive tjänstemän rapporterar Volvo Cars och vilka är skillnaderna i själva rapporteringen? Se vårt webbinarium webbinarium med Fora där de tillsammans med Christina Munk-Hemberg på Volvo Cars diskuterar detta vidare.

Christina Munk-Hemberg - Exempel - Tjänstepension Employer brandning Volvo