På FörsäkringsGirot jobbar vi cirka 65 kollegor fördelade på två kontor, ett i Stockholm och ett i Kuala Lumpur i Malaysia.

Lasse Lindell – Affärsutveckling på FörsäkringsGirot

Lasse har arbetat som Affärsutvecklare på FörsäkringsGirot sedan januari 2019 och kommer senast från en tjänst som Försäljningschef och Förmedlarkontakt på Skandia. Karriären har alltid handlat om att hjälpa människor och Lasse har lång erfarenhet inom Försäkringsbranschen och olika typer av affärsutveckling.

Lasses utmaning blir att samverka med FörsäkringsGirots ägare, kunder och andra samarbetspartners.

Läs mer...

Hur kommer det sig att du valde att arbeta på FörsäkringsGirot?

Det jag brinner för och det jag är bra på är att nätverka, förstå behov genom att vara lyhörd och sen koppla samman det med affärer. På FörsäkringsGirot ser jag fram emot att jobba nära våra kunder och få möjligheten att skapa egna affärsmöjligheter. Jag hade hört mycket gott om FörsäkringsGirot innan jag började här och bolaget har värderingar som jag delar.

FörsäkringsGirot har en gedigen ägarbild där SEB, Skandia, SPP och Länsförsäkringar sedan 2015 är gemensamma ägare och det känns väldigt tryggt att ha Sveriges största försäkringsbolag i ryggen som tror på oss och våra tjänster.

Vad har du gjort tidigare?

Jag har arbetat på olika typer av organisationer. Små företag, medelstora och stora företag och att nu vara på ett medelstort företag med högt i tak och korta beslutsvägar känns väldigt bra.

Jag är i grunden säljare och pensionsspecialist. Är utbildad inom sak- och livförsäkring men har alltid gillat och jobbat med tjänstepensioner. Jag började min försäkringsbana på ett av våra ägarföretag – Länsförsäkringar, där min roll var säljande pensionsspecialist och KAM för stora företag.

Vad blir utmaningarna framåt?

Min första utmaning framåt blir att bygga upp våra relationer mot våra ägare och andra aktörer för att säkerställa maximal kundnytta och samverkan. Sen ser jag fram emot att arbeta intensivt med bearbetning av nya kunder och förstå arbetsgivarnas utmaningar. Vi har en enorm kompetens inom företaget och jag hoppas att även jag kan bidra till att vi höjer vår kunskapsnivå för att bli bättre och på så sätt få ännu fler och nöjdare kunder. Vi kan alltid bli bättre och den inställningen delar jag med FörsäkringsGirot vilket gör att vi alltid arbetar på nya tjänster för att utveckla oss själva och våra kunder.

Jag är en person som känner och tar stort ansvar för alla mina relationer, så för mig är det viktigt att det jag säljer och lovar våra kunder också levereras på utsatt tid, på rätt sätt och till rätt pris.

Vad gör du när du inte jobbar på FörsäkringsGirot?

Så ofta jag kan så åker jag till Gotland och mitt fritidshus tillsammans med min familj.

Jag är (enligt somliga) en helyllekille som inte äter kött, cyklar och går hellre än åker bil och tänker ganska mycket på miljön i det stora hela. Det som kanske förstör helyllebilden lite är att jag åker motorcykel både på och utanför vägen när tillfälle ges. Jag har kört MC och tävlat i Enduro sedan jag var liten.

Musik och film är intressen som tar stor plats i min vardag och det delar jag med min fru och mina två barn. När vädret är fint och isen tjock åker jag gärna långfärdsskridskor med mina kompisar.

Det väldigt få personer vet om mig är att jag har varit ganska duktig på frisbee och vunnit en del SM-tävlingar som junior.

Audrey Ker – Quality Analyst/Software tester at FörsäkringsGirot

Audrey and the team in Kuala Lumpur were recruited before the summer and are part of FörsäkringsGirot’s new development center in Malaysia.

The team’s job is to support the Swedish team in the daily IT-development and enable increased delivery ability.

Audrey has a long background in software testing and lives with her family in Kuala Lumpur in Malaysia.

Why did you choose to work for a Swedish company in Malaysia?

There was an opportunity that appeared and I have had experience of working for European companies in Malaysia. As the (Malaysian) team will be a pioneer team in Malaysia, I felt it would be a great opportunity and challenge to take up. Coming here to Sweden and working with the colleagues, I felt like we could complement the Swedish colleagues with new cultural influences and vice versa. At FörsäkringsGirot we feel just as important to the company’s development as the Swedish colleagues are and the two teams are very integrated.

What are your expectations?

At this stage, it is a little early to talk about expectations. The Malaysian team met just two days before the trip to Sweden but I look forward to get to know my new colleagues. We have just been introduced to the system and everyone is very helpful. For me it’s important that personalities within the team complement each other so we can achieve our common goal.

What are the challenges and opportunities that you have noticed within your job?

One of the challenges I can identify is the time difference between our countries. Timing is important where we would need to get as much overlapping time as much as possible. We also need to utilize the communication channels effectively to make the time difference a minor challenge.

One other challenge is the different languages. While everyone speaks English with us, there are still terms in our work that are quite specific in Swedish which can be hard to translate or interpret. The solution is to always “speak up” if there is something that needs clarification.  And allow new colleagues to ask many questions. I see a great opportunity to grow my career in FörsäkringsGirot.

How does a normal workday look like?

We have started our workdays with a daily standup. Each person from the team gets an opportunity to inform the team of the developments from yesterday and what is going to be prioritized today and how we are progressing as a team. This is a good start of my workdays and the results are that the team’s efforts are very transparent.

What differentiates FörsäkringsGirot from other employers?

I like the culture at FörsäkringsGirot. I feel that I am given the freedom to find out and explore new things here and that there are no strict policies that inhibits employees. The company is also open to change and new ideas are always welcomed. Colleagues here are also very warm and are not hesitant to help. With so many good things going for us, I feel the future of FörsäkringsGirot is ours to form.

Tim Wreigård – Kundservice på FörsäkringsGirot

Tim började på FörsäkringsGirot i november 2017 och jobbar i kundserviceteamet som dagligen hjälper FörsäkringsGirots kunder med deras olika utmaningar. Innan Tim började på FörsäkringsGirot har han arbetat inom många olika serviceyrken med allt ifrån försäljning till utbildning och ekonomi.

Tim har ett brinnande intresse för IT, datorer och teknik och att bli expert i FörsäkringsGirots administrativa system COINS ser han som en rolig utmaning.

Läs mer...

Hur kommer det sig att du valde att arbeta på FörsäkringsGirot?

Jag hade ingen bild av FörsäkringsGirot innan jag började jobba här. Min sambo arbetar i samma bransch och har en bra uppfattning om företaget och jag hade en bra magkänsla.

Jag har hos tidigare arbetsgivare arbetat med att hjälpa konsumenter i en B2C (business to consumer) relation och var redo att arbeta med en annan typ av service i en B2B (business to business) relation. Min uppfattning är att det blir en annan typ av relation när man inte fattar beslut åt sig själv utan beslut för det företag man representerar som ofta har en betydligt större påverkan för fler människor. Det är nytt för mig och det känns spännande att bygga långsiktiga relationer med våra kunder.

Vad är den största utmaningen med ditt jobb?

Största utmaningen är att ta in så mycket information som möjligt på kort tid. Jag behöver se till att jag har en bra bredd i min kompetens för att kunna möta kundernas behov. Jag vill verkligen lära mig allt om våra tjänster och målet är att bli en specialist på systemet COINS.

Utmaningar i min vardag kan till exempel vara att prioritera. Det är jätteviktigt att våra kunder får bra service och jag tar stort ansvar för att se till att kundservice återkopplar till kunderna med lösningar på deras utmaningar snabbast möjligt.

Vad har varit det roligaste uppdraget hittills på FörsäkringsGirot?

På mina tidigare arbetsplatser har jag aldrig upplevt den gemenskap som finns hos kollegorna på FörsäkringsGirot. Det är roligt att få uppleva lagarbete på riktigt och det sociala umgänget får man både under och utanför arbetstid.

Viktigt är också att nämna den kompetensutveckling jag får genom att byta bransch och möjligheten att arbeta inom B2B. Jag lär mig ett nytt system samtidigt som min personliga utveckling i ny roll på ny arbetsplats påverkas positivt.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

Jag börjar alltid dagen med att planera och prioritera vad som ska göras. Finns tid över så kollar jag om det finns andra kollegor som jag kan avlasta. Det är svårt att veta hur många samtal och ärenden man förväntas ta emot under en dag men när det är lite lugnare dagar försöker jag följa upp ärenden som inte är stängda.

Jag upplever att det är väldigt högt i tak på FörsäkringsGirot och att komma med förbättringsförslag som kan underlätta för oss och våra kunder fångas upp på både morgonmöten och veckoavstämningarna. Vi försöker verkligen arbeta proaktivt i våra kundrelationer och komma med lösningar som kan underlätta kundernas vardag.

Vad gör du när du inte jobbar på FörsäkringsGirot?

När jag inte är på jobbet så umgås jag med min sambo, mina barn, familj och vänner. Jag har ett stort intresse för mat, dryck och datorspel som jag tävlar i på fritiden. Jag producerar och skriver musik och är en kreativ person som gillar att skapa. Sport är kul och jag håller på med lite allt möjligt som till exempel hockey och fotboll. Jag bor i Solna och läser science fiction böcker och älskar film.

Kontakta oss

Möt några av oss




* Den här är viktig!