Många arbetsgivare upptäcker först vid en genomlysning att en av fem medarbetare är felförsäkrade. Det kan leda till både onödiga kostnader och brutna medarbetarlöften. Genom att regelbundet utvärdera din nuvarande lösning för tjänstepensionsadministration kan du undvika fallgroparna. Samtidigt som du skapar trygghet för både dig och dina medarbetare.
Utvärdering av administrationen kring tjänstepension och försäkring bör göras löpande. Det är en del av att säkerställa att administrationen sker korrekt och att eventuella felaktigheter upptäckas i ett tidigt skede. Utan en återkommande utvärdering är risken att du inte får den leverans du beställt eller att dina medarbetare är felförsäkrade.
FörsäkringsGirot arbetar för att alla medarbetare ska få den tjänstepension de har rätt till, och att du som arbetsgivare ska vara trygg i att din tjänstepensionslösning är korrekt uppsatt. Det har vi arbetat med i över 30 år, och säkerställer idag att detta stämmer för över 300 000 medarbetare.
För tjänstepensionsadministration behöver inte vara svårt. Med en grundförståelse för tjänstepensionsområdet och med rätt partner vid din sida kan du vara trygg med att dina medarbetare får rätt tjänstepension inbetald under sin anställningstid.
Ett stort problem som ofta upptäcks är att en av fem medarbetare är felförsäkrad. Det här kan leda till stora retroaktiva kostnader när det uppdagas, och att medarbetaren inte får den tjänstepension hen har rätt till.
Läs mer om de vanligaste misstagen som görs vid administration av tjänstepension
Att ta hjälp från en utomstående part är ett effektivt steg för att frigöra tid internt, och minska risken för kompetensbrist. Men i valet av leverantör finns det så klart flera faktorer som du behöver fundera kring.
Det är viktigt att du har förståelse för vad du behöver hjälp med och vad du förväntar dig av din leverantör. Med tydlighet i vad dina behov är och vilka möjligheter det ger kan du enklare utvärdera befintlig och möjliga lösningar.
I valet av leverantör av tjänstepensionsadministration behöver du även fundera på huruvida leverantören är bunden till särskilda samarbetspartner och pensionslösningar eller inte. Fördelarna med att välja en oberoende leverantör är att du får frihet i att välja den pensionslösning som är bäst lämpad för dina medarbetare, samtidigt som du kan ändra dig vid behov.
Om du inte sitter på en stor intern kompetens inom tjänstpensionsadministration kan det vara värt att välja en leverantör med särskild kompetens. Med en leverantör med tydligt kompetensområde och expertis kan du vara trygg med att du får korrekt hantering av din administration.
Vilka arbetsgivare behöver stöd kring administration av tjänstepension och försäkringar?
Som arbetsgivare kan det vara svårt att ha insikterna och full insyn inom olika förmånssystem, pensionslöften och ersättningsbilder. Ett vanligt upplägg är att det finns god kunskap om antingen det operativa arbetet eller det strategiska. I de fallen är det viktigt att ta stöd med det område som brister. En vanlig risk är även att kompetensen är centrerad på en eller ett fåtal individer, vilket gör arbetet särskilt sårbart vid till exempel pensionsavgångar, sjukskrivningar eller uppsägningar. Att ha extern hjälp minskar sårbarheten och ger möjlighet att höja kompetensen internt.
I takt med den ökade digitaliseringen generellt ökar även kraven på att digitalisera och effektivisera administrativa processer. Att sköta den utvecklingen internt är sällan hållbart utifrån kompetenser och resurser. Något som lyfter vikten av att du hittar en leverantör som förstår komplexiteten inom tjänstepension och som kan säkerställa en lösning som täcker alla behov för att du ska kunna arbeta effektivt och tryggt.
Du behöver även fundera på vilka möjliga risker som finns hos olika leverantörer. Inte bara sett till huruvida rätt premieavsättning och rapportering görs, utan även utifrån regelefterlevnad, och satta pensionspolicys.
Så har AFRY fått en enklare och mer effektiv hantering av sina tjänstepensioner.
Men är det verkligen möjligt att få till helheten i en och samma leverantör? Det kan verka som en svår uppgift men absolut inte omöjligt.
För det första behöver du göra din behovsanalys och en nulägesanalys över vad som fungerar bra respektive mindre bra idag.
Hos FörsäkringsGirot har vi jobbat fokuserat med tjänstepensionsadministration i över trettio år. Tjänstepensionsadministration är helt enkelt vår expertis. Med trygga och stabila ägare inom branschen har vi kunskapen med oss från start och har utvecklat vår kunskap och kompetens genom åren.
Ägarskapet medför även att vi är särskilt måna om vårt oberoende. Även om fyra försäkringsförmedlare står som ägare så är vi inte bundna till dem på något vis. Vi är endast den tekniska och administrativa länken till din valda lösning som möjliggör en säker och effektiv hantering. Något som gör oss unika som tjänstepensionsadministratör idag.
I arbetet med tjänstepensionsadministration är det såklart inte bara viktigt att ha en klok leverantör, utan även att leverantören finns tillgänglig för att ge fördjupad kunskap. Så att du som kund inte bara får en leverans utan även förstår värdet av den tjänst du köper.
Med hjälp av FörsäkringsGirot har Husqvarna minskat administrationstiden och ökat noggrannheten.
Att ha en teknisk lösning som ständigt utvecklas för att du ska kunna få ut de rapporter och den information du behöver är en självklarhet för oss. Just nu pågår ett stort arbete med en uppdaterad teknisk lösning, för att du ska kunna vara trygg att dina medarbetares tjänstepension hanteras korrekt.
Oberoende av var du står idag finns det möjlighet att ta hjälp av externa parter. Lär dig mer om vad vi på FörsäkringsGirot kan göra för dig.
Hör av dig till oss så berättar vi hur vi kan hjälpa dig med administrationen av anställdas förmåner och pensioner!