Sätt moderna förmånsstrategier för olika generationer

För att attrahera och behålla rätt kompetens krävs moderna förmånsstrategier som möter olika generationers behov. Genom att förstå vad som motiverar varje grupp kan du skapa ett förmånspaket som stärker ditt arbetsgivarvarumärke.

I dag befinner sig fyra generationer i arbetslivet och en femte generation på väg in. Det innebär att det finns en stor bredd av förväntningar och önskemål från de anställda. Att hitta en förmånsmix som tilltalar olika generationer är en växande utmaning.

På FörsäkringsGirot har vi sett till att anställda ska få rätt pension i över 30 år. Idag hjälper vi över 320 000 anställda inom 220 olika företag. Vår ambition är att tjänstepensionen ska vara precis lika rätt som lönen är varje månad och varje år.

Att kunna erbjuda ett förmånspaket som attraherar samtliga generationer är ett vinnande koncept för framtiden. Med kunskap om de olika generationernas förväntningar och genom att arbeta aktivt med din förmånsmix skapar du förutsättningar för att bli en attraktiv arbetsgivare för alla, oavsett generationstillhörighet.

Attrahera och behåll kompetensen med rätt förmåner

Den nyligen genomförda undersökningen av Benifex visar att den största utmaningen för HR är kompetensbrist. Något som även en undersökning från Manpower kunnat visa. Det gäller att arbeta aktivt med sitt arbetsgivarvarumärke och hitta en väg för att attrahera rätt kompetens till sin verksamhet.

Just förmåner ska ses som en av flera viktiga nycklar som du som arbetsgivare kan arbeta med för att vara en attraktiv arbetsgivare över tid. Att förstå vilka förmåner som attraherar den eftertraktade kompetensen och generationen är därmed en grundförutsättning för att kunna sätta samman ett relevant och hållbart erbjudande.

Förstå generationernas olika förväntningar

I många företag finns det en stor spridning av åldrar bland de anställda. Något som innebär att du som arbetsgivare behöver ha ett erbjudande som kan vara relevant för både den som tar sig an sitt första jobb och för den som står inför sin sista anställning.

Just nu befinner sig fyra generationer på arbetsmarknaden, med en femte (generation Alpha) på väg in. De olika generationerna skiljer sig åt i sina förväntningar på dig som arbetsgivare.

  1. Babyboomers (födda 1946–1964): Lojala, föredrar stabilitet, jobbar ofta vidare efter pensionsålder.
  2. Generation X (födda 1965–1980): Självständiga, värdesätter balans i livet, flexibilitet och extra semesterdagar viktiga.
  3. Millennials (födda 1981–1996): Söker djupare mening i arbetet, vill ha en positiv inverkan på samhället, flexibilitet är en hygienfaktor.
  4. Generation Z (födda 1997–2012): Snabbrörliga, förändringsbenägna, ställer höga krav på arbetsgivarens värderingar, upplever ökad ekonomisk stress, ser flexibilitet som ett krav.

Vad värderar de olika generationerna mest?

Så vilka förmåner ska du då satsa på? I Benifex rapport ser topplistan ut som följer; arbetstid och ledighet, friskvård och pension. Börjar man sedan dyka ned ytterligare i frågan och jämföra mot olika generationers prioriteringar kan vi se att det sker små förändringar i rankingen. Friskvård är viktigare för de yngre generationerna och pension viktigare för de äldre.

Skillnader i förmånsprioriteringar mellan generationer

Det är inte förvånande att generationerna prioriterar olika. De skilda prioriteringarna grundar sig olika syn på arbetet och arbetsplatsen, vilket är naturligt eftersom de är i olika stadier av livet.

Undersökningen visar att de yngre generationerna har en vidare bild av hur de ser på arbetsgivarens ansvar, vilket gör att synen på förmåner breddas. Att synen breddas kan även ses i hur de yngre generationerna ser på hälsa där även mental och finansiell hälsa räknas in i begreppet. Det ökade intresset för finansiell hälsa kan kopplas till den socioekonomiska press som har ökat. Samtidigt som de anställda förväntar sig erbjudanden inom finansiellt stöd så som pension, försäkringar och personalrabatter.

Slutsatsen blir att pensionsförmånen är en viktig och aktuell förmån oavsett vilken generation du pratar till, dock med olika perspektiv och budskap. Tjänstepensionserbjudandet är en värdefull förmån och är inget annat än framtida lön.

Tjänstepension är en underskattad konkurrensfördel

Tjänstepension är något vi alla behöver engagera oss i. Rätt använt och med rätt erbjudande kan ditt tjänstepensionserbjudande bli en särskiljande faktor och ett verktyg för att stärka ditt arbetsgivarvarumärke.

Tjänstepension har länge setts som en lågintresseprodukt. Något som till viss del är missvisande eftersom det snarare handlar om en produkt som är svår och komplex. När kunskapen ökar, växer också engagemanget. Vilket alla parter vinner på. Och där den yngre generationen har mest att vinna på ökad kunskap och engagemang.

Framgångsrecept för ett attraktivt förmånspaket

För att nå framgång med ditt förmånspaket mot såväl befintliga som blivande medarbetare finns det några saker du kan göra. Att ha förståelse för vad inom förmånspaketet som lockar din målgrupp och förståelse för bakomliggande faktorer kommer ge dig ett försprång mot dina konkurrenter.

När det gäller förmåner med högre komplexitet och som inte nyttjas direkt (som tjänstepension) är det särskilt viktigt att arbeta med kommunikationen och kunskapsdelning för att öka kunskapen om värdet av förmånen. Tveka inte heller kring att ta in extern hjälp om du är osäker på hur du ska gå till väga.

För att förmånserbjudandet ska bli en konkurrensfaktor vid rekrytering är det viktigt att såväl befintliga som blivande medarbetare förstår vad förmånspaketet innebär. Ett bra exempel är Nippon Gas där HR Manager Carina Bager engagerar de anställda kring tjänstepension för att få dem att förstå vilken viktig förmån det är.

Ett förmånspaket för hela karriären

Arbetsgivare i Sverige behöver bli bättre på att illustrera värdet av tjänstepension och förmåner till de anställda och möta de olika kraven beroende på vilken fas i livet som den anställde är. Att arbeta proaktivt och skapa strategiska förmånsplaner kan verka svårt, men med en god kunskap om generationernas olika förväntningar så är det möjligt att erbjuda ett förmånspaket som speglar arbetstagarens livssituation och tilltalar individen.

Vintern 2025 diskuterade vi detta tillsammans med Martin Westin, förmånsspecialist på Benifex, och Henrik Gradin, HR-direktör på EY. Ta del av hela webbinariet – Moderna förmånsstrategier för olika generationer här.

Anpassad pensions- och försäkringsadministration som möter era behov

Utifrån vår erfarenhet så vet vi att administration av tjänstepension och försäkringar kan se väldigt olika ut hos arbetsgivare, och därmed behoven av stöd. Behöver du hjälp eller stöd med något av följande kan vi vara rätt partner för dig:

Lön: säkerställa pensionsgrundande lön, rätt beräkningar, rätt rapportering, rätt försäkrad, trygg månatlig process mm.

HR: säkerställa förmåner, infria medarbetarlöftet, spara resurser mm.

Ekonomi: kostnadskontroll, löneskatt, avdragsrätt, fakturahantering, korrekt bokföring mm.

Kontakta oss så berättar vi hur vi på FörsäkringsGirot kan hjälpa dig att förenkla och effektivisera er administration och på så sätt spara tid och leverera korrekta förmåner till era anställda.