Så fick E.ON full kontroll på hela försäkringsprocessen
Jeanette Andersson har arbetat i över 30 år i olika roller på E.ON. Idag är hon HR Coordinator Pension & Benefits på huvudkontoret i Malmö. Hon har som mål att företagets tjänstepensionslösning ska vara transparent och enkel att ta till sig som anställd.
E.ON har en lång historia som sträcker sig ända tillbaka till början av 1900-talet då företaget hette Sydkraft. I Sverige producerar och levererar E.ON energi till den nordiska marknaden i form av el, gas, värme, kyla och avfallsbehandling samt energirelaterade tjänster till cirka en miljon kunder.
2013 bestämde sig E.ON för att handla upp en ny tjänstepensionslösning och skapa en ny pensionsplan för sina anställda, med visionen att skapa hållbara tjänstepensionslösningar för personalen.
I grunden är E.ON ett helt vanligt ITP företag som följer ITP-planen med ITP1 och ITP2 samt att man har en egen tjänstepensionsmodell med tre upphandlade försäkringsbolag för val av alternativ ITP och löneväxling.
”På E.ON är vi fem personer på lönecentret som bland annat ansvarar för att säkerställa att de anställda får rätt pension och är rätt försäkrade. I vårt arbete är det många steg som skall behandlas och därför är det viktigt att ha kontrollfunktioner som fångar upp eventuella felaktigheter,” berättar Jeanette Andersson på E.ON.
”Syftet med tjänstepensionslösningen är att få en pensionsplan som är modern, transparent och ger oss full kontroll på hela processen. Ett tydligt mål är att lösningen ska vara enkel att förstå och ta till sig”, säger Jeanette Andersson på E.ON
”Vi har valt att direktupphandla vissa delar av tjänstepensionen och får därmed ökad kontroll över vår pensionslösning, FörsäkringsGirot minimerar det administrativa jobbet och kvalitetssäkrar processen” säger Jeanette Andersson på E.ON.
E.ON har tillgång till FörsäkringsGirots administrativa system COINS där de hanterar alla anställdas tjänstepensioner. FörsäkringsGirot säkerställer att E.ONs personal har rätt pensionsgrundande inkomst genom att identifiera förändringar i månatliga lönefiler och sedan rapportera detta till försäkringsbolagen och övriga aktörer. FörsäkringsGirot tar även hand om hela fakturaflödet, utför betalning samt levererar en bokföringsfil och korrekta skatteunderlag tillbaka till E.ON.
Med FörsäkringsGirots lösning får E.ON ett effektivt systemstöd och kvalitetssäkrade processer som eliminerar risken för felaktigheter som kan påverka E.ONs pensionskostnader och de anställdas förmåner.
”Samarbetet med FörsäkringsGirot känns tryggt! Det primära är att allt med tjänstepensionen blir rätt och att våra anställda är rätt försäkrade, och det sköts nu på ett kvalitetssäkrat sätt med kontroller och avstämningar så jag känner att vi har säkrat upp så bra vi kan”, avslutar Jeanette Andersson på E.ON.
Personuppgifter på FörsäkringsGirot
När du använder vår webbplats behandlar vi (FörsäkringsGirot Sverige AB) och våra samarbetspartners (Google och Leadfeeder) data (cookies, IP-adresser och andra nätidentifierare) för att analysera hur vår webbplats används och för att tillhandahålla dig individanpassad marknadsföring. Behandlingen innebär att det skapas personliga profiler och att personuppgifter delas med våra samarbetspartners. Läs mer om denna personuppgiftsbehandling i vår Integritets- och Cookiepolicy.
Genom att klicka på ”Jag samtycker” samtycker du till denna personuppgiftsbehandling. Du samtycker även till att våra samarbetspartners kan komma att behandla dina personuppgifter i tredje länder som inte har en adekvat skyddsnivå för personuppgifter, som till exempel USA. I sådana fall kan myndigheter i tredjeländer komma att få åtkomst till dina personuppgifter.
Du kan återkalla ditt via 'Inställningar'.
Vi använder även cookies och liknande teknologier för att tillhandahålla webbplatsens funktioner, upprätthålla webbplatsens säkerhet och optimera webbplatsens prestanda. Läs mer om denna personuppgiftsbehandling i vår Integritets- och Cookiepolicy.